• mindboostmaria

Mitä tehdä, kun työ ahdistaa? 4 selkeää askelta, kohti mielekkäämpää työtä

Tuskin kenenkään mielestä töihin on kiva mennä jokaisena päivänä. Jos työ kuitenkin ahdistaa jatkuvasti ja haittaa myös vapaa-aikaa sekä muita elämän osa-alueita, on aika tehdä muutoksia.


4 askelta, kohti mielekkäämpää työtä:


#1 – Tunnista #ahdistus ja hyväksy sen olemassaolo


Ensimmäinen askel on tunnistaa ahdistuksen tunne. Tämän jälkeen on tärkeää, että hyväksyy ahdistuksen tunteen eikä kiellä ja sulje silmiään siltä. Ahdistus kielii siitä, että mielemme on havainnut jotain meitä uhkaavaa. Mikäli emme pysähdy tunteen äärelle ahdistus todennäköisesti vain kasvaa, kun jatkamme arkea samalla tavalla emmekä tee siihen muutoksia.


(Sinua saattaisi kiinnostaa myös tämä: Mitä tehdä, kun ahdistaa? 5 keinoa, joilla vähennät ahdistusta tehokkaasti)


#2 – Tiedosta mikä työssä aiheuttaa ahdistusta


Työhön liittyvä ahdistus voi aiheutua hyvin monesta eri tekijästä. Ahdistus voi aiheutua esimerkiksi väsymyksestä, työtehtävistä, työkavereista tai esihenkilöstä. Ahdistusta voi myös aiheuttaa se, ettei koe työtään merkitykselliseksi tai omien arvojen mukaiseksi tai työtehtävissä ei ole tarpeeksi haastetta tai kehittymisen mahdollisuutta. Toisaalta ahdistusta voi myös aiheuttaa liiallinen työkuorma, kiireen tuntu, rooliepäselvyydet tai muut epäselvyydet työtehtävissä.


Pysähdy miettimään ahdistuksen syitä kunnolla ja puhu niistä myös muille. Useimmiten selkeyttä ja uusia näkökulmia saa parhaiten, kun puhuu ääneen. Puhua voi esimerkiksi kumppanille, läheisille tai ammattilaiselle, kuten työterveyshuollon psykologille tai yksityisille ammatinharjoittajille.


Mikäli haluat päästä eroon työhön liittyvästä ahdistuksesta ja saada siihen luottamuksellista apua ilman kirjausmerkintöjä, valmennus voi olla sopiva ratkaisu sinulle. Voit varata ajan maksuttomaan kartoituspuheluun täältä, niin jutellaan miten valmennuksesta voisi olla apua juuri sinun tilanteeseen.


#3 – Tiedosta miten voit vaikuttaa ahdistuksen aiheisiin


Kun olet tiedostanut mitkä asiat aiheuttavat ahdistusta, on aika miettiä voiko niihin vaikuttaa. Tee lista jokaisesta asiasta, joka aiheuttaa työssä ahdistusta. Tämän jälkeen kirjoita ylös, millä keinoilla voit tilanteeseen vaikuttaa. Älä mieti vielä tässä vaiheessa, mitkä keinot olisivat todella mahdollisia, vaan listaa ylös kaikki mahdottomatkin ratkaisukeinot.


Kun olet kirjannut ylös kaikki vaihtoehdot, valitse niistä mahdolliset. Mikäli työssä aiheuttaa ahdistusta esimerkiksi kiireen tuntu tai työtehtävien epäselvyys, nämä kannattaa ottaa heti esille esihenkilön kanssa ja keskustella yhdessä, mitä asian ratkaisemiseksi voisi tehdä. Mikäli olet miettinyt jo ennalta keinoja tuo niitä rohkeasti esille.


#4 – Etsi uusi työpaikka


Mikäli ahdistusta aiheuttaa asiat, joihin et voi nykyisessä työpaikassa vaikuttaa, kannattaa miettiä uuden työn hankkimista. Tämä voi olla iso muutos ja aiheuttaa entisestään enemmän ahdistusta. Uutta työpaikkaa ja sen luonnetta kannattaa miettiä tarkasti, ettei ahdistus siirry myös uuteen työhön.


Mikäli tämänhetkinen työ aiheuttaa ahdistusta, sillä ei koe sitä merkitykselliseksi, tulisi työn mahdollisesti olla täysin uudelta alalta. Mikä työ olisi mielestäsi merkityksellistä? Mitä työn tulisi sisältää? Haluatko työskennellä ihmisten kanssa vai et? Kannattaa ottaa huomioon mahdollisimman monta tekijää sekä itsestä että työstä, jotta voi hakea itselle mieluisinta työtä.


Uuden työpaikan miettiminen ja etsiminen saattaa olla vaikea prosessi yksin. Mikäli haluat apua omien vahvuuksien ja unelmatyön selkeyttämisessä, tarjoan sitä yksilövalmennuksessani. Voit varata ajan maksuttomaan kartoituspuheluun tästä, niin pääsemme keskustelemaan tarkemmin, kuinka voisin auttaa juuri sinua.

11 katselukertaa0 kommenttia